laGi sEkaLi

6
  • on Wednesday, March 30, 2011


  • alhamdulilah..
    selesai sudah oral test
    pesanan dari dr. Ali utk ak
    " U should do batter for your final"

    prestasi ak sem ni...
    jauh sgt jatuh merundum...
    aku raser mcm da xnak blaja da...
    tp ak kesian kat mak n ayah ak..
    dieorg xtau pe yg berlaku..
    mcm sume ok jer..
    tp sbnarnye...
    anak die semakin teruk..
    semakin ilang ntah kemane hala tuju..

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    entah kenape aku raser serabut sgt
    padahal bnyak perkara yg ak xperlu pikir
    sume ak pikir..
    ak xtau pe sbnarnye yg dri ak nak
    dah mcm2 care aku buat
    da mcm2 bende ak wat...
    tp kebanaykanye sume x menjadi...
    besar sangat kowt dosa ak..
    smpai Allah nak uji ak smpai mcm ni skali..
    skrg ni dri ak sndri da xterurus..
    wat itu raser xbetol..
    wat ni raser laen mcm..
    sedey...
    serius sedey...
    sgt2 sedey..
    nak berdepan ngan hari2 seterusnyer pun ak xtau mcm ner..
    semakin hari semakin teruk..
    cube utk jadi se-positive yg boleh
    cube utk jd se-motivasi yg boleh..
    tp ntah la...kejap jer bole..
    pastu...
    xtau kemane hala tuju...
    skrg hidup makin comlicated..
    dgn masalah itu..masalah ni...
    ngan test tu...test ni...
    ngan ragam tu...ragam ni...
    ngan dri sndri ngan org laen...
    moga2 Allah masukkan semula nur dlm hati aku..
    biar Dia yg bg ak semangat semula..
    ya Allah...tolonglah hambamu ini...





    iA mUngKin bUkaN yG teRbAik uTk Ku

    0
  • on Tuesday, March 29, 2011

  • tadi baru je pas jwb exam pharmacology
    xpenah seumur idup aku
    jwb SEMUA soklan objective
    pakai hentam jer...
    sbb dlm kple ak ni..
    mmg xde satu pun ilmu yg leh ak ingat sal soklan td tuh
    aku xtau kenape...
    nak kate ak xbace langsung..
    ade gak bc sikit...tp xmasuk pe2 pun
    nak kate ak xfokus dlm kelas..ad gak la ak fokus
    ntah la..
    mgkin Allah nak tunjuk kat aku...
    yg sbnarnye kos ni kurang sesuai tok ak..
    kdg2 aku terase gak..
    sesuaikah ak??
    minatkah ak??
    ntah la...
    hanya tuhan yg tau isi hati ku ini...

    mgkin org akan ckp..
    same jer ngan dak2 laen...
    tp pd aku..laen...
    xboleh dieorg laen...
    xbole dieorg...masih boleh jwb n berfikir
    tp td mmg aku blurrr...
    smpai ingat masalah yg berlaku ag...
    bukan ingat smule pe yg d bace..
    kdg2 sedey aku ngan dri ak sndri..
    mcm dah tersalah pilih jalan
    ade jugk raser nak tukar jalan laen
    tapi masih terus bertahan
    harap ia berbaloi..





    adAkah aKu??

    0
  • on Friday, March 25, 2011

  • xde pe yg aku nak ckp..

    skrg ni aku xtau ape sbnarnye dah terjadi kat ak...
    aku dah xtau mane perginya Akmal yg dlu..
    yg selalu ceria..
    yang slalu ketawa..
    yg selalu senyum even ade masalah...
    aku rindu aku yg dlu..
    skrg ni...
    raser laen mcm jer...
    raser mcm dah xtau pe sbnarnye yg berlaku dlm hidup ak..
    mungkin Allah nak ajar ak raser bersyukur ngan nikmat yg Dia bg..
    mgkin Allah nak bg aku sesuatu yg terbaik
    mungkin Allah nak sedarkan aku dri tidur yg panjang...
    mungkin Alah nak uji aku..
    mungkin Allah nak aku kembali ke pgkal jalan



    mudah2an aku boleh trima sume tuh..
    Ya Allah...bagi lah aku kekuatan
    Kau permudahkanlah semua urusan Akmal...
    Kau lapangkan lah pemikiran Akmal
    Kau lapangkan lah dada Akmal
    Kau berikanlah petunjuk kpd Akmal
    Kau berikanlah hidayah kpd Akmal
    Kau selamatkan lah Akmal...dri segala musibah
    Kau bimbing la Akmal..
    Kau berilah hidayah kpd Akmal dan rakan2 nya
    Kau tunjukkanlah Akmal jalan yg benar
    Kau kuatkan la semangat Akmal
    Kau kabul kan lah doa ku..
    amin!!..



    lagi seminggu lebey jer nak exam...
    dah la bnyak xcover...
    nak ade test ag...
    bnyak ak xbace..
    klu ikotkan mood...
    mmg tido je la keje aku 
    skrg ni aku sndri kene tlg dri sndri...
    kalau ak xtlg...sape lagi...
    tp aku juga perlukan bantuan n semangat dri kwn2 aku...
    kalau ak sorg...ak xleh buat...
    harap korg sume paham...
    aku bukan nak jd selfish...
    aku pun akan tlg korg pe yg aku mampu...
    insyaAllah aku tlg ngan ikhlas...
    tp jgn salah anggap...
    korg bukan susahkan dri ak...
    aku akan tlg sebaik mungkin...




    kwn2..sy harap kamu sume paham...
    sy try tok jd yg terbaik..
    tlg bg peluang..bukan musnahkan peluang..
    sy juga berhak tok dpt peluang kedua..
    kalau sy silap...tegur sy
    kalau sy terlebih..ingatkan sy..
    kalau sy melampau...bataskan sy..
    sy akan cube jd yg terbaik..
    insyaAllah...






    hAnYa uNtukMu

    0
  • on Wednesday, March 23, 2011

  • kenapa nih??..
    maksud entri kali pe pulak??
    aishhh....hahaha..
    xde la...entri kali ni
    aku wat khas tok adik ak yg prempuan..
    name die
    NOR LIANA BTE NOOR EZAT

    ni award tok ko

    aku nak ucap tahniah 1000x kat die..
    sbb die da wat yg terbaik tok SPM die
    n die dpt result yg sgt2 ok
    walaupun xdpt straight A..
    tp result die lebey dri aku n abg ak..
    (result ak xde la tinggi mane)
    walaupun exam SPM die dapat rendah sikit dri exam trial yg die dpt..
    tp aku bersyukur..
    walaupun die xbrape suke sbjek yg die amik..
    tp die ttp teruskan dlm keadaan yg agak 'terpakse'
    tp result die mmg bgus..

    xpe..
    kptusan ko tu dah cukup buat mak n abah bangga ngan ko..
    so skrg ni
    ko kene pilih jalan ko sndri..
    ko kene pilih jalan mane yg ko minat
    pastikan jgn ulangi ksilapan yg dlu..
    aku doakan yg terbaik tok ko
    ak akan bantu mane yg patot
    sbgai abg...aku sgt2 bangga dpt adik mcm ko..
    teruskan usha...
    msti ade lagi kejayaan pade mase dpn nti..

    jgn sedey2..mmg tu rezki yg Allah dah ttpkan tok ko
    jgn malu ngan result ko..sbb rendah sikit dri kwn2 ko..
    beza pun xbnyk..sikit jer
    ko dah wat yg terbaik..
    skrg ni fokus tok mase akan dtg...
    buat yg lagi baik..
    aku tau ko bole..
    ALL THE BEST
    lagi skali ak nak bgtau...
    aku bangga dpt adik mcm ko...huhuhu

    terbaik la

    cube teke mane satu yg aku maksudkan dlm post nih???
    =.= 


    and last skali...


    pE niH???..

    3
  • on Tuesday, March 22, 2011

  • alhamdulilah...
    lame suda x update blog nih..
    bukan malas...
    tp xsempat..
    3 hari lepas...
    baru jer abes g VETSPORT series kat UPM
    alhamdulilah...superbb...
    mmg best...
    walaupun masuk pertndingan...sume last n kedua last..
    I enjoy myself there..
    juga walaupun ade part2 yg xpatot ade
    n part2 yg xmenyedapkan hati..
    still yg enjoy ag bnyak...
    special thanks to intan and her family..
    sbb layan aku sbgai tetamu
    1st class pnyer...
    terbaik r..
    mudah2an korg sume dirahmati Allah dunia n akhirat...
    amin!!!
    thanks gak kat kwn2 yg ade bersama...
    semoga tuhan balas jasa korg..insyaAllah...

    chicken chop
    pehhh...sedap...

    kolej 17 UPM
    sangat best...selesa giler..

    Lot meNYUMBANGkan suara
    kat umah intan...haha

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    skrg ni da masuk minggu2 terakhir nak final...
    so..mcm bese...sblum final..
    msti bnyak test n presentation yg kene disiapkan..
    skrg ni sume bertimbun..
    bnyak sgt...
    harap2 aku dapat lalui ngan tabah, kental, cekal, mantap..
    insyaAllah...


    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

    mak sy nak ucap trima kasih kat sume kwn2 sy..
    yg tlg doakan kesihatan mak n ayah sy
    yg dah bnyak tlg n bantu sy..
    waktu sy susah n senang..
    walaupun mak sy xtau pe2 yg sbnarnye terjadi kat anak die skrg nih...
    mak sy pesan...hidup jgn dengki mendengki..
    kalau dengki org mmg diri kita sndri puas...
    tp kesianla org yg di dengki tu...
    mak sy salah seorg yg menjadi mangsa dengki org..
    nasib baik mak sy seorg yg penyabar..
    selama 15tahun mak sy kene..
    mak sy masih bersabar dan berdoa..
    agar disembuhkan penyakit
    hasil dri hasad dengki org...
    moga2 mak sy akan sehat selalu
    n dijauhkan dari segala perkara yg memudaratkan diri & family
    insyaAllah...amin!!..


    meNaHan

    0
  • on Wednesday, March 16, 2011

  • menahan ape nih???..
    hahaha..bukan menahan nak buang air tau...
    xbaek tahan2 nak bung air nih...
    nti xleh kuar terus baru tau...hahhaa...

    xde la...sbnarnye ngah menahan lapo...
    nak mkn...tp nak jimat duet..
    nak mkn...tp xde sape nak ajak mkn ngah2 mlm buta nih..
    nak mkn...tp air mcm segan2 jer nak kuar dri paip tuh..
    nti ade gak 2 atau 3 hari baru aku cuci klu ak dah gne sudu n cwn..
    aishhh....xbaik merungut tau...
    nak mkn...mkn je la...
    hahahha...
    tp nak tido dah....klu mkn trus tido bukan amalan sihat k..
    hahhaa..
    nampaknye berat ak semakin turun la...

    ritu ade gi timbang...
    *8.1 beb....dlu *9.9
    hahaha...tanda * tu xpayah la tau...
    drastik x die turun???..
    hahaha..tu dlm seminggu jer tuh...
    xpe la...kalau makn lame makin turun...sihat xpe...
    klu xsehat ak pun xnak...maintain yg dlu pun xper...
    hahaha...
    da mule merepek daa....
    final nak dekat..
    test 2/3 hari jer..
    bc xlagi...
    berangan...temeung...
    tu je la keje ak...huhuuh
    nak wat pe lagi kan...
    bc2 xmasuk...
    so tu je la yg ak wat...
    ok la...
    chow dlu..
    korg doakan la sy sehat selalu..dpt bc ngan tenag n masuk dlm kepale...
    hehehe...mekasih sume...

    aKu xBole

    2
  • on Monday, March 14, 2011

  • aku xbole buat...,,
    ak xpernah rase test susah mcm ni...
    bukan soklan yg susah...
    pemikiran ak yg bercelaru...
    aku xtau nak wat cmner ag...
    ak sedey...
    ni baru test...lom final...
    kalau final...xtau la...


    T.T

    reKoD terBarU

    0
  • on Sunday, March 13, 2011
  • salam semua...
    ermm....lame x update
    padahal bru semalam jer xupdate
    semalam aku mencipta rekod tersendri...
    ak xmandi satu hari stengah kowt...
    hahaha...msti korg sume xperasan kan??...
    aku tau...ak mandi ke, xmandi...
    mmg bau ak wangi...hahha..
    aku bukan sengaja xnak mandi...
    last ak mandi kat umah pak cik ak...kol 7.15pm hari jumaat..
    n ak mandi lagi pagi td (ahad) kol 9.00am..
    hari sbtu ingat nak mandi pagi...tp mase tu ujan..
    umah pak cik ak plak gne telaga...
    mmg bertambah sejuk r ak kan...
    pastu pikir2...balik umk jer la mandi...
    ble smpai umk plak...air xde...mmg merane abes la...
    slmat cuace sejuk jer...
    xberpeluh sgt...tu yg xmandi pun selesa semcm jer...
    hahhaa...jgn bgtau org laen tau...
    nti msti ade yg nak wat care mcm ak gak...
    hahaha
    skali skala xpe...jgn hari2...mmg semut pun leh mati kowt...
    hahaha..ok la...sok ade test parasite..
    bnyak giler xbc...so harap2 rini bc masuk...
    ok...chow...


    sbbkan air xde la ak xmandi...

    aku xmandi cume sehari jer k..
    xmcm kat atas ni...hahha

    10 amAlAN tErBAIk

    0
  • on Friday, March 11, 2011

  • 1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

    2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan. 

    3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

    4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

    5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

    6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

    7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain. 

    8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

    9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

    10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia. 

    miSS thEm

    2
  • on Thursday, March 10, 2011

  • "miss them soooo much"

    "miss them soooo much"
    "miss them soooo much"
    hanya tu je yg ak boleh ungkapkan..
    sy sgt rndu...especially kat family sy
    mak
    abah
    pais
    kakak
    epul
    adik
    makwe
    i miss them sooo...much..
    nak balik...tp jauh...
    klu balik pun brape hari jer...
    tp sy betol2 rindukan dieorg...
    kalau la sy ade kat umah skrg ni..
    sy akan tenung muke dieorg satu2..
    sbb sy mmg betol2 rndu kat mereka..
    sy.......homesick skrg...
    sy nak balik!!...
    T.T

    sy juga sgt rindu ngan kwn2 sy..
    kwn2 yg penah n selalu wat hati sy senag n gembira..
    kwn2 yg selalu je ade bende yg xsebulu
    kwn2 yg selalu bg masalah n kongsi mslah
    kwn2 yg msti xleh nak dduk diam..
    kwn2 yg pasti menceriakan hari ku..
    sy sgt2 rindu mereka...
    walau pun kdg2 mereka ade dpn mata..
    tp keadaan mcm tu sudah x wujud ag..
    sy sgt rndu n berharap..
    keadaan mcm tu akan kembali semula..
    kali ni,aku akan bersyukur atas stiap yg berlaku..
    xkan merungut, xkan 'agure', xkan marah..
    sbb stiap yg berlaku adalah kenagn manis..
    walau  ianya pahit...
    huhuhuhu...

    pg2 dah mcm nih...
    tp sy serius...
    sy sgggggtttttttt rndu ngan mereka...











    LaYan jEr...

    0
  • on Wednesday, March 09, 2011

  • salam...
    heheh..tok entri mlm ni...
    mls nak ckp bnyak...
    perut kenyang mkn kfc
    kredit to yg belanje aku...
    anda mmg terbaik la...
    tp td ak mkn xseperti selalu..
    bese enjoy mkn..
    tp td...mkn 1 ketul dah kenyang...
    pastu mcm nak muntah..
    xleh nak enjoy..
    perasaan bercmpur baur...
    tp ak xkan jejaskan hari2 aku..
    aku tau..part mane yg ak silap..
    n skrg dlm usha pembetulan n pemanbah baikan..
    jika ada yg kurang...
    sudi2kanlah bgtau
    supaya semua senag hati...hehehe
    ok tuh saje..







    In this life we cannot always do great things. But we can do small things with great love
    ~Mother Teresa