muHasaBah diRi

  • on Friday, April 20, 2012


  • pelik-pelik dah google ni... nak tulis blog pun dah jadi laen..huhu
    klu bende mcm ni je boleh berubah..apetah lagi manusia kan...
    ermmm...sejak akhir-akhir ni... rase nak muhasabah diri asyik hadir je..
    tp perubahan tu kurang konsisten.. kadang-kadang bila susah..mula la nak pikir itu ini la..
    menyesal itu ini la.. tp bila senang.. langsung xnak ingat Allah..
    Astaghfirullah...ya Allah... ampunkan dosa diriku ini ya Allah.. 
    bila muhasabah diri terasa...
    selama ni perbuatan aku ikhlas ke??
    perbuatan ak ni kerana Allah ke??
    setiap amalan ak ni d terima Allah ke??
    Allah pandang ke tak semua amalan ak ni..
    kadang-kadang rase diri ni dah buatyang terbaik...tp tiba-tiba datang syaitan bisik kat hati ni..dah tersimpang hati ni... kadang-kadang layankan je..kadang-kadang cepat-cepat istighfar.. bende-bende mcm ni x boleh berterusan...ermmm..

    kadang-kadang pun terpikir..
    mcm mane la hubungan aku ngan Allah...
    mcm mane la hubungan aku ngan Manusia
    dlm diri aku ni ade sifat riya', ujub, takbur, sombong ke??
    agak-agaknye hati aku ni bersih ke hitam legam ek??
    agak-agaknye pahala aku banayk mane la..
    agak-agaknye dosa aku bnyak mane la....
    entah-entah dosa lagi banyak dari pahala..
    kalau tiba-tiba esok mati..conferm masuk neraka..
    na'uzubillah min zalik..
    kadang-kadang lepas buat dosa..rase isap mula datang..
    kalau mati esok mcm mane..
    sempat ke nak taubat??.. 
    dah cukup ke amalan aku ni sebenarnye...
    dosa dengan Allah mcm mane??
    dosa dengan manusia  mcm mane??
    dosa ngan Allah boleh bertaubat sungguh-sungguh..
    dosa ngan manusia??..ko nak mintak maaf n bgtau hal sebenar??

    kadang-kadang rase malu ngan diri sendiri pun ade..
    Allah dah bag pinjam banyak bende..
    Allah dah jadikan sempurna.. tap masih x bersyukur ngan pemberinaNya..
    kalu tiba-tiba Allah tarik nikmat..
    baru la sibuk nak taubat.. tu pun kalau sempat la..
    kalau tiba-tiba mati kene Tsunami??.. xsempat punye nak taubat..
    kadang-kadang peringatan yg Allah tunjuk dah banyak dah..
    mungkin hati dah hitam legam.. tu yg xde kesan mendalam tu...

    ntah mcm mane la agaknye care aku mati kan??..
    ngan buat dosa ke.. atau ngan wat kebajikan...
    sempat ke x aku mengucap... entah la...
    mudah-mudahan aku mati dalam iman... insyaAllah...

    Ya Allah.. aku ini banyak buat silap.. aku ini lemah.. Kau berilah aku kekuatan... agar aku mampu untuk menjadi hambamu yang soleh.. kau ikhlaskanlah hati ku..dalam melakukan apa jua perkara.. hanya kerana mu ya Allah... kuatkan semangat ku.. agar aku mampu menjadi Imam dan pemimpin yang terbaik untuk isteri n ahli keluarga ku..seperti mana yang Engkau telah tetapkan seperti di dalam Luh Mahfuz...


    tiba-tiba teringat makanan mak..huuh..

    serabut dengan pelbagai benda dkt meja study..

    test n presentation yang mendatang

    p/s: lagi lebih kurang 5 minggu nak final... dalam masa 5 minggu.. banyak test, oral test, presentation yang menunggu.. harapm dapat harungi dengan tabah.. semoga cita-cita sem ni untuk bergelar dean list tercapai.. (tp tgk dri usaha jgn harap lhaaa...) amin!! 




    0 luahan perasaan:

    Post a Comment