laGi sEkaLi

  • on Wednesday, March 30, 2011


  • alhamdulilah..
    selesai sudah oral test
    pesanan dari dr. Ali utk ak
    " U should do batter for your final"

    prestasi ak sem ni...
    jauh sgt jatuh merundum...
    aku raser mcm da xnak blaja da...
    tp ak kesian kat mak n ayah ak..
    dieorg xtau pe yg berlaku..
    mcm sume ok jer..
    tp sbnarnye...
    anak die semakin teruk..
    semakin ilang ntah kemane hala tuju..

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    entah kenape aku raser serabut sgt
    padahal bnyak perkara yg ak xperlu pikir
    sume ak pikir..
    ak xtau pe sbnarnye yg dri ak nak
    dah mcm2 care aku buat
    da mcm2 bende ak wat...
    tp kebanaykanye sume x menjadi...
    besar sangat kowt dosa ak..
    smpai Allah nak uji ak smpai mcm ni skali..
    skrg ni dri ak sndri da xterurus..
    wat itu raser xbetol..
    wat ni raser laen mcm..
    sedey...
    serius sedey...
    sgt2 sedey..
    nak berdepan ngan hari2 seterusnyer pun ak xtau mcm ner..
    semakin hari semakin teruk..
    cube utk jadi se-positive yg boleh
    cube utk jd se-motivasi yg boleh..
    tp ntah la...kejap jer bole..
    pastu...
    xtau kemane hala tuju...
    skrg hidup makin comlicated..
    dgn masalah itu..masalah ni...
    ngan test tu...test ni...
    ngan ragam tu...ragam ni...
    ngan dri sndri ngan org laen...
    moga2 Allah masukkan semula nur dlm hati aku..
    biar Dia yg bg ak semangat semula..
    ya Allah...tolonglah hambamu ini...





    6 luahan perasaan:

    Aina Meducci said...

    Sabarlah Akmal, Allah nak uji dengan makin kuat tandanya dia menyayangi org yang Dia uji..Allah nak ko sentiasa ingat padaNya. Segala apa yang diuji ini ada hikmah disebaliknya. Percayalah, semua itu dah tertulis and it takes time to discover. Allah takkan biarkan umatnya susah buat selama-lamanya tanpa effort dari orang tu sendiri.

    Dulu aku diuji juga, hari-hari rasa dunia ni gelap, sampai aku terfikir kenapa Allah begitu kejam buat aku. Kehilangan 2 perkara macam tercabut separuh nyawa. Masa aku ditimpa musibah tu, tak pernah pernah aku rasa kecewa macam ni, terasa macam kalau tak de kat dunia ni lagi bagus,.. bila aku fikir dalam-dalam, barulah sedar yang selama ni aku ambil mudah je, dan mungkin juga banyak dosa aku buat selama ni, dan mungkin Allah tak mahu aku TERSASAR dari terus melakukan dosa, dan Dia timpakan musibah ni supaya aku kembali semula kepada jalan asal.


    Lama masa yg diambil untuk aku lupakan semua ni. Bukan mudah Akmal, melihat mereka yang selama ni dekat di hati tetiba jauh dan bergembira dibelakang aku. Kegembiraan mereka bagaikan kaca yang menusuk tajam dalam hati. Mereka bergembira sesama sendiri, aku pulak hanya menangguk di air keruh, keseorangan tanpa sesiapa pedulikan. I pity myself when eating alone. Aku perlukan semangat untuk pulihkan diri aku sendiri. Macam-macam aku lakukan untuk pulihkan kekecewaan hati yang serius, aku tak bagitau sesapa pun, melain Asma. Orang2 lain bercakap-cakap dibelakang, tapi mereka tidak paham situasi, dan ketika itu juga aku dah hilang rasa malu disebabkan orang lain dah tau cerita. Aku nak buat apa? takkanlah nak mempertahankan diri dengan memberitau dunia masalah aku sapa betul sapa salah?? bg aku, salah siapa dalam konflik persahabatan aku adalah salah sesama sendiri, bukan hanya salah pihak tu saja. Aku mengaku salah, dia pun sama, sebab itulah, mungkin petunjuk kepada aku yang dia bukan kawan sejati yang perlu sentiasa meminjamkan bahu untuk aku.

    Pada hari ni, hikmah Allah telah aku temui setelah berbulan lamanya aku usaha. Hari aku semakin cerah dan bila kau ditimpa masalah, this is my turn to help those people who were there during my dark past. Tanngungjawab itu dibawah bahu aku, sebab aku tak nak org yg berjasa dengan aku akan jadi seperti aku.


    Firman Allah surah Al-Qasas ayat 54

    "Mereka itulah yang diberikan pahala 2 kali ganda disebabkan mereka sabar"


    Firman Allah surah az-Zumar ayat 10

    "Hanya orang yang sabar akan disempurnakan pahalanya tanpa kiraan"


    Sabda Rasullulah SAW bermaksud: Sesungguhnya besar ganjaran pahala seseorang berdasarkan besarnya UJIAN. Sesungguhnya Allah apabila mengasihi sesuatu kaum, mereka akan diuji dengan ujian. Barang siapa yang redha, maka baginya keredaan Allah, dan barang siapa tidak sabar, Allah tidak akan berabar dengannya"


    Sesungguhnya Allah tidak menzalimi hambanya. Ujian diberikan Allah adalah tanda Allah menginginkan kebaikan untuknya.

    Orang yang cepat berputus asa ialah orang yang cacat imannya dan tidak sempurna. Mereka tak akan capai kejayaan dalam hidup. Kekecewaan menghampirkan diri dari kegagalan mutlak.

    Allah buka seluas-luasnya peluang kepada mereka yang nak mencapai kejayaan, cuma bezanya liku-liku perjalanan adalah berbeza setiap manusia. Aku lain, kau lain.

    Sebab itu dear Akmal, bersabar senjata iman paling kuat untuk menahan segala ujian dalm hidup ini. Aku sebagai kawan akan tetap support kau dari belakang. Mungkin hari ini bukan hari yang terbaik untukmu, tapi hari yang baik mungkin akan datang samada hari ni, besok atau satu hari nanti yang pasti. InsyaAllah :)

    Akmal Ezat said...

    Intan...time kasih sgt2...sume org nak tlg ak kan...sume org bg ak semangat...time kasih sgt2..mgkin ak kene diingatkan tiap2 hari...sbb ak mmg cpt lupe...korg sume kuat...so ak msti kene kuat...xkan laki nak lemah2 kan..kan pemimpin..,kalau pemimpin lemah...org di bwh pasti juga akan lemah...

    ak xtau mcm ner nak balas jasa ko n yg laen2...aku harap setiap hari semakin kuat...semakin bertambah sabar...semakin bertambah iman..mudah2an..thanks sgt2..

    hanya Allah yg akan balas jasa korg sume...amin!!

    misz pink said...

    akmal,,bukan ko sorang je rase cm 2,,ak pn same,,,rase cm nk brenti blaja je kan,,nk amik kos len,,huhu.. semua test result truk, carry mark ciput,.. sedey oo tgk carry mark org len tinggi2,,(=_=),..lagi sedeh bile family ingt ak pnyer study kt sini ok je, pdhal tunggang langgang..huuuu~

    tp nk buat cmne,x kn nk brenti sparuh jln je kn,,, *sigh*sigh*sigh* kite redah je laaa,,, :)

    Akmal Ezat said...

    zati...btol...ak xnafikan ade org laen raser mcm tuh...tp aku ade mslah pribadi lagi yg membuatkan ak bertambah stress sgt2..kdg2 bende2 yg mcm ni la buat semangat ak kurang...

    btol...ak xkan berenti separuh jalan...aku akan redah jer...aku akan cube sedaya upaya...ak xnak pikir sgt malasah pribadi ak...bende2 mcm tu hanya pemusnah idup...niUjian dri Allah...aku tau ni balasan atas ketidak-syukuran ak selama ni..ak akan try redha...semoga pintu hati ak terbuka...n kita sume leh same2 berjaya...insyaAllah..

    belle said...

    akmal! kau tak macamni pun!kau kuat, baik hati,mulut jahat sikit tapi hati baaiikkk!!!!!!!!!!!!!

    Akmal Ezat said...

    ili..
    rindu giler kat ko...
    huhuhu...
    mekasih2...mlut ak jahat sikit jer...hahaha

    Post a Comment