peNgorBanan, sYukuR & saBar

  • on Friday, June 10, 2011

  • salam jumaat semua..harap yg bace blog Ak ni sehat2 sejahtra dan di bawah naungan Allah hendaknya..semoga anda semua hari ini keadaanya lebih baikdri semalam...mudah2an insyaAllah...

    Rini aku agak berminat utk citer sikit pasal PENGORBANAN,...kenapa pengorbanan...?? ..entah..kenapa ak berminat utk menyentuh tentang pengorbanan ni...aku mula berfikir tentang pengorbanan ni secara serius bila ade sorg budak ni nak amik biskut ak dalam jumlah yang banyak (jujur ni...sampaikan ak teringat kat citer NurKasih The Movie)

    Tak semestinya kalau kita tgk movie tu, kita xakan dpt ape2, sejauh mata seseorg tu manghayati atau memahami citer tuh, pasti die akan dpat nilai2 yang akan ditunjukkan. Dalam citer Nur Kasih The Movie berlaku dialog antara Adam dan Mamat-anak nakal yang diberikan hidayah oleh Allah untuk berubah.

    Adam:   Dalam hidup ni, kita perlu melakukan pengorbanan. Kita kene 
               korban bende yang kita sayang.

    Mamat: Bro, biasenya sayang ade dua, sayang sikit dan sayang banyak. 
               Kalau ak korban benda yg ak sayang sikit boleh ker?

    Adam:  Lagi tinggi nilai sayang bende tu, kalau kita korbankan, 
              lagi bnayk ganjaran yang kita akan dapat....insyaAllah..

    (bukan dialog yng sebenar, tapi hampir2 same kowt, 
    xberape nak ingat, jangan ade yang saman aku sudah)


    "Lagi tinggi nilai sayang bende tu, kalau kita korbankan, lagi banyak ganjaran yang kita akan dapat.insyaAllah.."

    aku sangat suka ayat nih...maksudnyer...kalau kita sayang sgt bende tu, tapi kita sanggup korbankan bende tu utk org lain, pasti lagi besar ganjaran yang akan Allah bagi kat kita..mudah-mudahan. 

    Pengorbanan tu boleh jadi kita buat utk:
    1. Diri sendiri.
    2. Family (wajib)
    3. Sahabat.
    4. dan org di sekeliling kita.

    Aku xtahu banyak mane aku dah korbankan benda yang aku sayang sgt2...Dulu aku rase aku pernah buat pengorbanan benda yang ak sayang...tp mungkin keatas org yang salah..bukan utk berbangga atau harapkan balasan, tapi cukup sekadar utk menghargai pengorbanan yang dah aku buat...bukan mudah utk ak bekorban sedemikian rupa..hanya insan terpilih yang aku sanggup bekorban selain dari ahli keluarga ak sendiri....

    Bila berlaku pengorbanan, perasaan sabar dan syukur itu perlu juga diletakkan seiring selepas pengorbanan dilakukan. Itu pendapat ak...sbb ape ak ckp mcm ni..sbb bile seseorg tu dah bekorban, die perlu berSABAR atas ape yang Allah dah tetapkan untuk dirinya..untuk bekorban benda yang die sayang...dan syukur pulak...seseorg itu perlu berSYUKUR sbb die dah merasai nikmat memiliki benda yang die sayang tu....tp die perlu dengan rela hati melepaskan benda tu untuk oarang lain supaya org tu juga dapat merasai nikmat yang Allah beri utk die juga mensyukurinya....



    menurut kata dr Asri....para sarjana mengatakan...
    "syukur itu lebih tinggi makamnya dari sabar.. ramai orang terpaksa sabar, tapi belum tentu orang yang mendapat nikmat itu bersyukur"..

    Benar apa yg dikatakan..aku akui..aku juga terdiri dari kalangan org yang kurang bersyukur....bila sesuatu nikmat itu dah ditarik oleh Allah, pasti mase tu kita baru raser kehilangan dan baru nak bersyukur dengan ape ynag Allah nak bagi,, tapi sayangnya ianya dah terlambat,. Oleh itu, bersyukurlah dengan apa yang anda dan Ak sendiri ada, walaupun ianya serba kekurangan, tapi belum tentu ade ramai lagi manusia ynag kat luar sane tu dapat nikmat macam yang kita ada...




    Akhir dariku:
    "Hidup memerlukan pengorbanan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan menentukan kebahagiaan."


    0 luahan perasaan:

    Post a Comment